MITEN HALLITA MIELENTERVEYTTÄSI KRIISIEN KESKELLÄ

MITEN HALLITA MIELENTERVEYTTÄSI KRIISIEN KESKELLÄ

Me ihmiset rakastamme hallinnan tunnetta. Yritämme tehdä parhaamme, suunnittelemme ja haluamme saavuttaa asioita elämässämme. Lähes kaikessa mitä teemme, on kyse hallinnan saamisesta.

Hallinta on kuitenkin illuusio, josta meitä on muistutettu harvinaisen usein viime aikoina. Vain vähän aikaa sitten se oli Covid-19, joka muutti tapamme elää ja tehdä töitä. Heti kun olimme alkaneet tuntea vähän luottamusta paluusta entiseen, tuli vastaan uusi kriisi – Venäjän hyökkäys Ukrainaan.

Voi tuntua siltä, että Ukraina ja monet muut konfliktit ovat satojen tai tuhansien kilometrien päässä meistä mutta ne pysyvät silti mielissämme, kun katsomme järkyttäviä kuvia uutisista/sosiaalisesta mediasta. Ne jotka kärsivät edelleen pandemian taloudellisista ja/tai emotionaalisista vaikutuksista voivat tuntea, että sodan ja muiden tapahtumien yhtäaikainen ahdistus voi tuntua liian paljolta käsiteltävältäksi.

Hyväksy, että maailmassa on asioita joita et voi hallita (tiedän, että tämä on helpommin sanottu kuin tehty). Se voi olla turhauttavaa mutta mitä nopeammin teet sen, sitä nopeammin pystyt ohjaamaan tärkeitä resurssejasi (aikaa, energiaa jne.) asioihin, joihin voit oikeasti vaikuttaa. 

Riippumatta siitä kuinka suuresta kriisistä on kyse, voit itse hallita tapaasi käsitellä asioita. Voit esimerkiksi asettaa aikarajan uutisten lukemiselle ja jos käytät sosiaalista mediaa ilman rajoituksia, on helppo hukkua päivän aikana loputtomaan määrään kriisejä ympäri maailmaa.

Sota ja pandemia voivat yhdessä vaikuttaa maailmanlopulta mutta tällainen katastrofisointi vain ruokkii olemassaolevaa stressiä. Tämän tyyppinen ajattelu voi olla seurausta liiallisesta ”doomscrollingista” uutisten ja sosiaalisen median parissa.

Tee itsehoidosta ensisijainen tavoitteesi, olkoon se sitten viettämällä aikaa muiden ihmisten kanssa, ruutuvapaa aika, meditaatio, lyhyet kävelylenkit tai käyttämällä saatavilla olevia mielenterveyspalveluita. Pienet päivittäiset asiat voivat auttaa sinua minimoimaan epävarmuuden: pidä kiinni rutiineista. Kaikki nämä pienet askeleet edesauttavat sinua pitämään hallinnan tunteen omassa elämässäsi.

Tällaisissa tilanteissa ihmisten yksinkertaisimmatkin eleet merkitsevät paljon meille jokaiselle. Osoita empatiaa ympärillesi olevia kohtaan. Muista, että ahdistuksen, vihan, avuttomuuden ja surun tunteet ovat normaaleja (ja eri ihmiset kokevat ne eri vahvuudella).

Käyttämällä näitä ennaltaehkäiseviä keinoja emotionaalisen kapasiteettisi kasvattamiseen, voit vahvistaa mielenterveyttäsi tavalla, joka helpottaa useiden suurten stressitekijöiden tai traumojen hallintaa.

Vaikka on totta, että jotkut meistä saattavat tuntea syyllisyyttä normaalin elämän jatkamisesta, on elintärkeää, että meillä jokaisella on oma turvasatamamme. Loppujen lopuksi itsestämme huolehtiminen on se, mikä mahdollistaa toisista huolehtimisen.


Lähteet
Popular Science – Alexandra Frost
The Recursive – Nadezdha Markova

https://www.popsci.com/diy/mental-health-in-traumatic-times/
https://therecursive.com/how-can-you-take-care-of-your-team-s-mental-health-during-the-uncertainty-of-war/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *