TYÖSKENTELYÄ JA FIILIKSIÄ PORIN SININAUHALLA

TYÖSKENTELYÄ JA FIILIKSIÄ PORIN SININAUHALLA
Toisinaan tietokoneella työskentelyyn voi uppoutua hyvinkin täysillä.

Pitkä tie on tullut päätökseensä. Tässä blogitekstissä ajattelin nyt hieman avata Diginauhan lukijoille aikaani työkokeilussa ja työhönvalmennuksessa Porin Sininauhalla.

Aloitin työkokeilussa Diginauhalla syyskuun alussa viime vuonna. Työkokeiluun pääsin Porin Verven kautta. Syksyllä työtehtäviini kuuluivat lähinnä Diginauhan SOME-kanaville (Facebook ja Instagram) päivitysten tekeminen ja omien päivitysideoiden esille tuominen ja mahdollisesti myös niiden toteuttaminen. Sain myös käyttövinkin visuaalisesta netissä toimivasta ohjelmasta nimeltään Canva. Melko nopeasti ihastuin ohjelmaan. Sitä tuleekin nykyisin käytettyä myös vapaa-ajalla omissa projekteissa. Syksyllä koin oppineeni jo melko hyvin alalle ominaista oma-aloitteisuutta. Opettelin yksinkertaisesti myös kysymään neuvoa, jos jokin asia mietitytti. Edellisellä alallani olin tullut melko araksi tämänkin suhteen. Olin saanut niin paljon negatiivista kritiikkiä tekemisistäni, ettei ollut kovasti motivaatiota kysyä apua. Syksy oli myös varsin mainiota aikaa olla työkokeilussa. Maailmantilanne oli pitkään suhteellisen normaali ja työnteko sujui melko ongelmitta. Lähes koko viimeisen kuukauden työkokeilusta vietin tosin koronarajoitusten vuoksi etätyöskentelyssä kotona. Se olikin hyvää harjoitusta sille, mitä oli edessä seuraavana vuonna.

Kevättalvella helmikuun alussa palasin Porin Sininauhalle työhönvalmennuksen merkeissä. Tämä oli työelämän toinen osa Porin Vervellä suunniteltua kuntoutussuunnitelmaani. Kevättalven ja kevään työtehtäviini kuuluivat suurelta osin etätyönä kotona suoritetut tehtävät Google Classroom -ryhmän kautta. Niitä olivat mainoksiin perehtyvät harjoitustehtävät, kuten lyhyt tutkielma markkinoinnin eettisistä periaatteista ja mainoksen tekeminen sekä tarjouspyynnöt, Classroomin Slides-esitysten (PowerPoint-tyyppinen ohjelma) tekeminen aiheista ”Eurovision laulukilpailu historiasta tähän päivään” ja ”työelämätaidot”, markkinointisuunnitelma, erilaiset julkaisuharjoitukset Diginauhan SOME-tileille, blogiteksteihin tutustuminen, blogitekstien suunnittelu ja kirjoittaminen, kansikuvien taiteileminen Canvalla lähinnä eri Google Classroom -ryhmiin ja Projekti terveellisestä elämästä -tiedonhakutehtävän laatiminen. Edellä mainittujen tehtävien lisäksi sain maaliskuussa aloitetun, viikon yhden lähityöpäivän aikana tehdä myös erinäisiä ja hieman spontaanimpia työtehtäviä. Tehtävät vaihtelivat toiselle palautteen antamisesta aina tietokilpailukysymysten laatimiseen Diginauhan lenkkeilyryhmälle. Lisäksi lähipäivinä oli pari isompaakin projektia tehtävänä eli keskustelutilojen nimikylttien tekeminen ja videon suunnittelu sekä editointi. Työt sujuivat omasta mielestäni melko hyvin, jos unohdetaan toisinaan reistaillut henkinen puoleni. Pidin lähes kaikista työtehtävistä kovasti ja oikeastaan vain videon editointi tuotti aluksi melko paljon tuskaa. Kevättalven ja kevään aikana opin paljon lisää sekä etä- että lähityöskentelystä. Opin muun muassa tekemään töitä harkitsevammin eli niin, että suon työtehtävälle enemmän aikaa kuin aiemmin olisin suonut. Opin pitämään taukoja, jos ja kun työ käy liian raskaaksi. Osasin myös lopulta ymmärtää sen, että työpaikkavastaaville pitää antaa aikaa palautteen laatimiselle.

Porin Sininauha jättää siis allekirjoittaneeseen melkoisen jäljen. Kokemusta, korvaamattomia oppeja ja vinkkejä tulevaan elämään. Haluan siis omalta osaltani kiittää Porin Sininauhan porukkaa siitä, että olen saanut työskennellä osana heitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *